tirsdag 31. juli 2007

Dikt

HENTET

Barn
har en egen måte

å bruke språket på.
I barnehagen der

sønnen min går,
blir de for eksmpel ”henta”.

Sunniva, du er henta! roper
de, når for eksempel Sunniva

blir hentet, og Sunniva
slipper det hun har i hendene

løper hvinende
nedover skråningen

rett
i armene på den

som står ved poreten
og er kommet for å hente.

Når også jeg en gang
får øye på

at noen står i porten
og skal hente meg

da håper jeg
at det vil skje

nøyaktig slik.



Johann Grip
(frå Enkle dikt, Cappelen 2003)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det tok meg rett tilbake til barnehagen! Pnin, du blir heeeenta. Bare at ingen kom og hentet Pnin, for Pnin gikk alene hjem fra barnehagen. Å, så misunnelig jeg var på de som ble henta.

Astri Ulland sa...

Dette har jeg nytt mange ganger når jeg har vært innom deg, men før jeg våget meg til å registrere meg, fikk jeg jo ikke sagt takk - og 'over disken' er det så mye annet som skal sies! Altså: 'Takk!'

Tove sa...

Eg nyt det sjølv og kvar gong eg les det.